به خود اعتماد كنيد

پتر لستر

ترجمه محمدحسين سرورى

در این کتاب نشان داده شده است که چگونه می توان اعتماد به نفس بسیار ضعیفی را بدون آنکه کسی متوجه شود بهبود بخشید. مثال های مختلفی که در اختیار خواننده گذاشته می شود این امکان را فراهم می کنند که هر کسی بتواند خود را بشناسد. این آینه تمام نمایی که در پیش روی خواننده قرار داده می شود باید او را تشویق کند که دیگر در برابر مسائل و مشکلات ارزیابی شخصی و احساس حقارتی که ممکن است از آن ناشی شود تسلیم نشود…

175,000 تومان

جزئیات کتاب

وزن 400 گرم
ابعاد 21 × 14 سانتیمتر
وزن

400

پدیدآورندگان

پتر لستر, محمدحسین سرورى

نوع جلد

شومیز

SKU

94511

نوبت چاپ

یکم

شابک

978-964-351-543-0

قطع

رقعی

تعداد صفحه

224

سال چاپ

1388

موضوع

روانشناسی

تعداد مجلد

یک

گزیده ای از کتاب، به خود اعتماد كنيد

اين كتاب براى افرادى كه از زندگى روانى عادى برخوردارند طرح‌ريزى شده، در نتيجه، پيشاپيش گفته مى‌شود به افرادى كه از اختلالات روانى خاصى ناراحت هستند، مربوط نمى‌شود.

در آغاز کتاب، به خود اعتماد كنيد؛ می خوانیم

فهرست مطالب

پيش گفتار            9

  1. آنچه كه اعتماد به نفس واقعى ناميده مى‌شود. 13
  2. علل عدم اعتماد به نفس 47
  3. تجزيه و تحليل عقده حقارت 83
  4. تجزيه و تحليل وضع شخصى 97
  5. چند روش روان‌ـدرمانى 121
  6. برنامه‌اى براى كسب اعتماد به نفس بيشتر 157
  7. تغيير و اصلاح خودشناسى 167
  8. موارد قابل توجه 207
  9. منابع 217

جنون اصلى انسان از آنجا ناشى مى‌شود كه از اعتماد به نفس كافى برخوردارد نيست و به ارزش خود اعتماد ندارد.

               كارل ـ راجرز

پيش گفتار

اعتماد به نفس صفت و كيفيت خاصى است كه مادرزادى نبوده بلكه اكتسابى است و هر كس آن را از كودكى كسب مى‌كند. در اين كتاب نشان خواهيم داد كه چگونه مى‌توان اعتماد به نفس بسيار ضعيفى را بدون آن كه كسى متوجه شود بهبود بخشيد. مثال‌هاى مختلفى كه در اختيار خواننده گذاشته مى‌شود اين امكان را فراهم مى‌كنند كه هر كسى بتواند خود را بشناسد. اين آينه تمام‌نمايى كه در پيش روى خواننده قرار داده مى‌شود بايد او را تشويق كند كه ديگر در برابر مسائل و مشكلات ارزيابى شخصى و احساس حقارتى كه ممكن است از آن ناشى شود تسليم نشود.

محروميت‌ها (فريب، صدمه روحى، جريحه‌دار شدن احساسات)، در صورتى كه كسى مواظب آنها نشود، به طور سيستماتيك به اعتماد به نفس انسان آسيب مى‌رسانند. در واقع  تنها ده درصد از مردم هستند كه مى‌توانند واقعآ و به‌درستى رشد كنند و به شكوفايى نائل شوند. روان‌شناسى خيلى راحت و به سادگى متوجه مى‌شود كه ميليون‌ها فرد به خاطر اين كه با خودشان «كنار» بيايند و از زندگى مسالمت‌آميزى برخوردار شوند، به علت عدم اعتمادى كه از تناقضات تربيتى يا محيط اجتماعى ناشى مى‌شود، با مشكلات فراوانى مواجه هستند.

اگر نوع روابط تربيتى را از نزديك مورد دقت و بررسى قرار دهيم، بلافاصله متوجه مى‌شويم كه والدين و مربيان اغلب از لحاظ تمجيد و تحسين افراد خسيس، و از لحاظ ملامت و سرزنش ديگران خيلى دست و دل‌باز هستند. بديهى است كه اين امر نمى‌تواند در ذهن كودك بى‌اثر باشد و بايد گفت عواقب آن تا سن بلوغ در كودك قابل مشاهده خواهد بود.

علت اين امر را به تفصيل شرح داده و تأثير آن را بر چنين اعتماد به نفسى با ارائه امثال و نمونه‌هاى كافى نشان خواهيم دارد.

هر كس بايد در تمام عمرش، بعضى از اميال خود را سركوب كند و بر حسب اهميت و شدت محروميت آنها، كم و بيش ناراحت و مضطرب بشود. تحقيقاتى كه روان شناسان درباره رفتار انجام داده‌اند اين حقيقت مسلم را نشان مى‌دهد كه هر كسى ممكن است «متأثر» شود، يعنى رفتار ديگران در اختيار انسان نبوده و حاصل تأمل آگاهانه نمى‌باشد بلكه رفتارى است كه از جريانات مختلف ناخودآگاه ناشى مى‌شود. انسان تصور مى‌كند هر طور كه بخواهد در زندگى مختار و آزاد است، ولى در واقع مسائل طورى مطرح مى‌شوند كه گويى قبلا طرح ريزى  شده‌اند. اگر خواننده اين پديده را در نظر بگيرد، خودشناسى و شناخت ديگران را با سهولت بيشترى انجام داده و اعتماد به نفس خود را افزايش خواهد داد، ولى براى اين منظور بايد كتابى را كه معرفى مى‌كنيم با دقت (و نه سرسرى) مطالعه كند و حاصل اين مطالعه را در زندگى شخصى‌اش جامه عمل بپوشاند.

قسمت اول اين كتاب به منظور نجات خواننده از بعضى عادات تفكر و تشويق او به شناخت امكانات شخصى خود و ديگران منظور شده و مورد استفاده قرار مى‌گيرد. در نتيجه، خواننده با مطالعه اين كتاب صلاحيت خود را به عنوان روان‌شناس بيشتر كرده و اولين گام را در جهت برخوردارى از
اعتماد به نفس استوارى برخواهد داشت. قدم دوم شامل عمل كردن به معلومات و نتيجه مطالعات خود در زندگى شخصى بوده و قدم نهايى به ترك بعضى عادات منجر خواهد شد. برنامه كسب هر چه بيشتر اعتماد به نفس كه پيشنهاد مى‌كنيم مستلزم اين است كه خواننده مشكلات و تحولات آنها را يادداشت كند. ضمنآ بايد معنى و مفهوم زندگى خود را درك كرده، استعدادهاى شخصى خود را به‌كار انداخته و بدون هيچ ترس و واهمه‌اى در جامعه احساس مسئوليت كند. ناگفته پيداست، اين هدفى است مشكل، كه تنها خواننده مؤمن مى‌تواند اميدوار باشد به آن نائل شود.

اين كتاب براى افرادى كه از زندگى روانى عادى برخوردارند طرح‌ريزى شده، در نتيجه، پيشاپيش گفته مى‌شود به افرادى كه از اختلالات روانى خاصى ناراحت هستند، مربوط نمى‌شود. با اين حال، چون اين نوع اختلالات در جامعه مدرن امروزى بسيار شايع است، سعى خواهيم كرد خواننده را درباره انواع درمان‌هايى كه ممكن است وجود داشته باشد، به شرطى كه به كمك روان‌شناس نيازمند باشد، مطلع و آگاه سازيم.

          محمد حسين سرورى

               تهران ـ  1366

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “به خود اعتماد كنيد”